Friday, September 2, 2016

អ្នក​ឃ្លាំមើល​ការ​បោះ​ឆ្នោត៖ ក្រសួង​ព័ត៌មាន​រំលោភ​ដែន​សមត្ថកិច្ច​របស់ គ.ជ.ប

RFA
ដោយ ទីន ហ្សាការីយ៉ា

រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​ព័ត៌មាន លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ ថ្លែង​ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​លើក​ទី​៧ នៃ​ក្រុម​ការងារ​បច្ចេកទេស​រៀបចំ​តាក់តែង​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ស្ដីពី​សិទ្ធិ​ទទួល​ព័ត៌មាន កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​៤ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០១៦ នា​រាជធានី​ភ្នំពេញ។

ស្តាប់​សំលេង


ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​មាន​តួនាទី​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ផ្ដល់​ព័ត៌មាន​ពិត​ទៅ​កាន់​ប្រជាពលរដ្ឋ ពិសេស​នៅ​អាណត្តិ​បោះឆ្នោត​មក​ដល់​ម្ដងៗ ដែល​ប្រជាពលរដ្ឋ​ត្រូវ​ទទួល​បាន​ព័ត៌មាន​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ​ទាក់ទង​នឹង​ការ​បោះឆ្នោត មុន​នឹង​ធ្វើ​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​ថា តើ​ពួកគាត់​នឹង​បោះ​ឆ្នោត​ជូន​គណបក្ស​ណា​មួយ​ដែល​ជា​ក្ដី​សង្ឃឹម​របស់​ពួកគាត់ និង​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រទេស​ជាតិ​រីកចម្រើន។

​ទាក់ទង​នឹង​បញ្ហា​នេះ រដ្ឋមន្ត្រី​សួង​ព័ត៌មាន​បាន​ចេញ​បម្រាម​មិន​ឲ្យ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ចុះ​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​នៅ​ពេល​ដំណើរ​ការ​បោះឆ្នោត​ទៅ​វិញ។ តើ​ការ​ដាក់​បម្រាម​នេះ​ជា​រឿង​ត្រឹមត្រូវ​ដែរ ឬ​ទេ?

ក្រុម​អ្នក​ឃ្លាំមើល​ការ​បោះឆ្នោត​ចាត់​ទុក​បម្រាម​របស់​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​ព័ត៌មាន មិន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​ចុះ​ផ្សាយ​ពី​ដំណើរ​ការ​បោះឆ្នោត​នៅ​ពេល​បោះឆ្នោត​នោះ គឺ​ជា​ទង្វើ​ហួស​ពី​សមត្ថកិច្ច​របស់​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​រៀបចំ​ការ​បោះឆ្នោត (គ.ជ.ប) ផ្ទុយ​ពី​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ និង​សេចក្ដី​ប្រកាស​ជា​សកល​ស្ដីពី​សិទ្ធិមនុស្ស។

នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៃ​គណៈកម្មការ​ដើម្បី​ការ​បោះឆ្នោត​ដោយ​សេរី និង​យុត្តិធម៌​នៅ​កម្ពុជា ហៅ​កាត់​ថា ខុមហ្វ្រែល (COMFREL) លោក គល់ បញ្ញា មាន​ប្រសាសន៍​ថា ការ​ដាក់​បម្រាម ឬ​ការ​ប្រកាស​ណា​មួយ​ទាក់ទង​នឹង​ការ​បោះឆ្នោត គឺ​ជា​សមត្ថកិច្ច​របស់ គ.ជ.ប មិន​មែន​ជា​សមត្ថកិច្ច​របស់​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​នោះ​ទេ។ លោក​បញ្ជាក់​ថា ការ​រៀបចំ​ការ​បោះឆ្នោត និង​អំឡុង​ពេល​បោះឆ្នោត ប្រជាពលរដ្ឋ​ត្រូវ​ការ​ព័ត៌មាន​គ្រប់គ្រាន់​ពី​ដំណើរ​ការ​បោះឆ្នោត​មុន​នឹង​ធ្វើ​ការ​សម្រេច​ចិត្ត៖ «ការ​សម្ងាត់​នៃ​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ ឬ​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​អី មិន​មែន​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​ជា​អ្នក​ដាក់​ចេញ​ទេ ហើយ​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​ក៏​មិន​ត្រូវ​ហាម​ឃាត់​អ្វី​ដែរ បើសិនជា​អ្នក​ព័ត៌មាន​ទៅ​លួច​មើល​គេ​គូស​សន្លឹក​ឆ្នោត​ពេល​បោះឆ្នោត​ដូច​ម្ដេច ហើយ​យក​មក​ផ្សព្វផ្សាយ​ទើប​គេ​ហាម»។

ការ​លើក​ឡើង​ដូច្នេះ ធ្វើ​ឡើង​ភ្លាមៗ បន្ទាប់​ពី​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​ព័ត៌មាន លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ បាន​ថ្លែង​នៅ​ក្នុង​សិក្ខាសាលា​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​៣០ ខែ​សីហា ស្ដីពី​នីតិវិធី និង​ច្បាប់​បោះ​ឆ្នោត​ដែល​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ក្រសួង​ព័ត៌មាន។ លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ បញ្ជាក់​ថា ជា​ធម្មតា​នៅ​ថ្ងៃ​បោះឆ្នោត​សុំ​ឲ្យ​អ្នក​កាសែត​នៅ​ស្ងាត់ស្ងៀម​ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ស្ងប់​អារម្មណ៍ រហូត​ដល់​ការ​បោះឆ្នោត​បិទ​បញ្ជី បិទ​ហិប​ឆ្នោត ទើប​អ្នក​កាសែត​ធ្វើ​អត្ថាធិប្បាយ​អ្វី​ផ្សេងៗ​បាន។

នាយក​ប្រតិបត្តិ​មជ្ឈមណ្ឌល​ដើម្បី​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឯករាជ្យ (CCIM) លោក ប៉ា ងួនទៀង មាន​ប្រសាសន៍​ថា ការ​ផ្ដល់​ព័ត៌មាន​ដោយ​មាន​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ទៅ​កាន់​ប្រជាពលរដ្ឋ​គឺ​ជា​រឿង​ចាំបាច់​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ប្រជាធិបតេយ្យ ពិសេស​ព័ត៌មាន​ទាក់ទង​នឹង​ការ​បោះឆ្នោត​ដែល​ជា​រឿង​ចាំបាច់ ដែល​ត្រូវ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​បាន​ដឹង ហើយ​ក៏​ជា​ការ​បង្ហាញ​ពី​តម្លាភាព​ក្នុង​ការ​ដំណើរការ​បោះឆ្នោត​ដែរ៖ «ទី​១ រំលោភ​សិទ្ធិ​ទទួល​បាន​ព័ត៌មាន​ជា​សាធារណៈ​របស់​ពលរដ្ឋ និយាយ​រួម​ការ​បោះឆ្នោត​ជា​សិទ្ធិ​របស់​ពលរដ្ឋ ដែល​ត្រូវ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​បាន​ដឹង។ ទី​២ ការ​ហាម​មិន​ឲ្យ​ផ្សាយ​រឿង​បោះឆ្នោត​នេះ ជា​ការ​ធ្វើ​ឲ្យ​មិន​មាន​ការ​ទុក​ចិត្ត​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ហើយ​វា​អាច​នឹង​មាន​បញ្ហា​ធំធេង​នៅ​ក្រោយ​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ទៅ​វិញ»។

​ច្បាប់​ស្ដីពី​ការ​បោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​ក្រុមប្រឹក្សា​ឃុំ សង្កាត់ មាត្រា ៧៧ ចែង​ថា កាសែត វិទ្យុ និង​ទូរទស្សន៍​របស់​រដ្ឋ​ត្រូវ​ផ្សព្វផ្សាយ​គ្រប់​ព័ត៌មាន​ដែល​ស្នើ​ឡើង​ដោយ​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​រៀបចំ​ការ​បោះឆ្នោត ដោយ​ឥត​គិត​ថ្លៃ ដើម្បី​ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​នៃ​ការ​បោះឆ្នោត និង​ការ​ចាត់ចែង​អប់រំ​ការ​បោះឆ្នោត។ គ.ជ.ប ត្រូវ​ចាត់​វិធានការ​ដើម្បី​ផ្សព្វផ្សាយ​អត្ថបទ​ឃោសនា​តាម​សំណើ​របស់​គណបក្ស​នយោបាយ ដែល​បាន​ចុះបញ្ជី​ឈរ​ឈ្មោះ​បោះឆ្នោត ផ្អែក​តាម​គោលការណ៍​ស្មើភាព និង​តាម​លំដាប់​ពេល​មុន​ក្រោយ។

អ្នកនាំពាក្យ​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​រៀបចំ​ការ​បោះឆ្នោត លោក​បណ្ឌិត ហង្ស ពុទ្ធា ពន្យល់​ថា មក​ទល់​ពេល​នេះ គ.ជ.ប មិន​ទាន់​មាន​ការ​ណែនាំ ឬ​ក្រមសីលធម៌​ថ្មី​នៅ​ឡើយ​ទេ គ.ជ.ប នៅ​មាន​ក្រម​សីលធម៌​ចាស់​ដែល គ.ជ.ប ធ្លាប់​អនុវត្ត​កាល​ពី​បោះឆ្នោត​លើក​មុនៗ៖ «ខ្ញុំ​គិត​ថា សេចក្ដី​អំពាវនាវ​របស់​ក្រសួង​ព័ត៌មាន​អាច​ជា​សញ្ញា​ល្អ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​លោក​ប្រមូល​អារម្មណ៍​គិតគូរ​ក្នុង​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​បោះឆ្នោត​ចេញ​ពី​ដួងចិត្ត​ខ្លួន​ឯង»។

សេចក្ដី​ព្រាង​ក្រមសីលធម៌​សម្រាប់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ក្នុង​ដំណើរ​ការ​បោះឆ្នោត មាន​មាត្រា​មួយ​ចំនួន​បាន​ចែង​ថា អ្នក​សារព័ត៌មាន​មិន​ត្រូវ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ណា​ដែល​មាន​ការ​ញុះញង់ បរិហារកេរ្តិ៍ មួលបង្កាច់ រើសអើង ប្រកាន់​ពូជ​សាសន៍ ឬ​វាយ​ប្រហារ​ដែល​បង្ក​ឲ្យ​គ្មាន​សណ្ដាប់ធ្នាប់​ដែល​អាច​ឈាន​ទៅ​ដល់​ការ​ប្រើ​អំពើ​ហិង្សា​ជាដើម។

ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​មាន​តួនាទី​សំខាន់​ជំរុញ​ឲ្យ​ដំណើរ​ការ​បោះឆ្នោត​មាន​លក្ខណៈ​សេរី ត្រឹមត្រូវ និង​យុត្តិធម៌​ស្រប​តាម​គោលការណ៍​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ លើក​កម្ពស់​ការ​យល់​ដឹង​ដល់​ម្ចាស់​ឆ្នោត​អំពី​ការងារ​បោះឆ្នោត និង​ភាព​ត្រឹមត្រូវ​នៃ​លទ្ធផល​បោះឆ្នោត ។ល។

សេរីភាព​សារព័ត៌មាន​នេះ​ត្រូវ​បាន​ធានា​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ និង​នៅ​ក្នុង​សេចក្ដី​ប្រកាស​ជា​សាកល​ស្ដីពី​សិទ្ធិមនុស្ស មាត្រា​១៩ កំណត់​ថា មនុស្ស​គ្រប់រូប​មាន​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ក្នុង​ការ​បញ្ចេញមតិ និង​ការ​សម្ដែង​មតិ។ សិទ្ធិ​នេះ រាប់​បញ្ចូល​ទាំង​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ក្នុង​ការ​ប្រកាន់​មតិ ដោយ​គ្មាន​ការ​ជ្រៀតជ្រែក និង​សេរីភាព​ស្វែង​រក​ការ​ទទួល​និង​ការ​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន និង​គំនិត​នានា​ដោយ​គ្មាន​ព្រំដែន ទោះ​ជា​មធ្យោបាយ​សម្ដែង​មតិ​ណា​មួយ​ក៏ដោយ។

ចំពោះ​ការ​ហាម​របស់​ក្រសួង​ព័ត៌មាន មិន​ផ្សាយ​ពី​ដំណើរ​ការ​បោះឆ្នោត​នេះ​វិញ មិន​មែន​ជា​លើក​ទី​១ នោះ​ទេ។ កាល​ពី​ឆ្នាំ​២០១៣ ក្រសួង​ធ្លាប់​បាន​បាន​ណែនាំ​អ្នក​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ស្ថានីយ​វិទ្យុ អេហ្វ.អឹម (FM) ក្នុង​ស្រុក​ទាំងអស់ មិន​ឲ្យ​ផ្សាយ​បន្ត​កម្មវិធី​ផ្សាយ​ជា​ខេមរភាសា​របស់​វិទ្យុ​បរទេស​ទាំង​អស់​ក្នុង​រយៈពេល​បើក​ការ​ឃោសនា ៣១​ថ្ងៃ មុន​ថ្ងៃ​បោះឆ្នោត និង​ថ្ងៃ​បោះ​ឆ្នោត​រើស​សមាជិកសភា​អាណត្តិ​ទី​៥​ទេ។ ការ​បិទ​ផ្សាយ​នេះ រង​ការ​រិះគន់​ពី​មន្ត្រី​ស្ថានទូត​សហរដ្ឋអាមេរិក សង្គម​ស៊ីវិល និង​អ្នក​បណ្ដុះបណ្ដាល​វិស័យ​ព័ត៌មាន​ជាដើម។

ស្ថានទូត​សហរដ្ឋអាមេរិក បាន​ឆ្លើយ​តប​ភ្លាមៗ និង​សូម​សម្ដែង​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​យ៉ាង​ខ្លាំង​ចំពោះ​សកម្មភាព​ហាមឃាត់​នេះ ហើយ​សហរដ្ឋអាមេរិក តវ៉ា​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា​ចំពោះ​រាជរដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា។ សេចក្ដី​ណែនាំ​នេះ គឺ​ជា​ការ​រំលោភ​បំពាន​យ៉ាង​ច្បាស់​ក្រឡែត​មួយ​លើ​សេរីភាព​សារព័ត៌មាន និង​សេរីភាព​បញ្ចេញមតិ ហើយ​ក៏​ជា​ការ​ផ្ទុយ​ទៅ​នឹង​ស្មារតី​នៃ​ដំណើរ​ការ​ប្រជាធិបតេយ្យ​ដ៏​ល្អ​ជាដើម៕

No comments:

Post a Comment